VÅR HISTORIE

Vår familie har drevet rederi- og investeringsvirksomhet i mer enn 200 år.

Glastad Holding / Historisk tidslinje / Flåteliste

Glastad Holding

Årstall Glastad Holding
2023
Kjøper toppbygget Cort Adelers gate 30 fra Entra. Eiendommen sentralt i Oslo inneholder den gamle ærverdige ingeniørhøgskolen oppført i 1889.
Innlemmer Fru Haugans Hotel, Jegtvolden Fjordhotell og Hotel Ullensvang i HEIMR Collection som nå teller 10 tradisjonsrike hoteller.
2022
Blir majoritetseier i LS Entreprenør, en totalentreprenør med gjenbruksfokus og ekspertise innen renovering, ombygging og tilbygg av hoteller og andre næringsbygg.
Etablerer Mosvold & Ruud-Pedersen som investeringsselskap fokusert innen shipping og energi.
Selger Seagardens konsumentvirksomhet til danske Vild Nord, og blir majoritetseier i selskapet.
Oppretter GM Capital som investeringsselskap med en diversifisert portefølje.
2021
200-års jubileum for familiens rederivirksomhet.
Aksjene i Norway Royal Salmon selges etter 15 års vellykket engasjement.
Hotel Klubben og Sola Strand Hotel åpner etter renovering.
Emisjon i Seagarden på NOK 66m for å bygge ny kollagenlinje.
Leilighetsprosjekt på Skrubbodden i Kragerø ferdigstilles og leilighetene selges.
2020
Investerer i Partner Energy. Visjonen er å skape, utvikle og forbedre selskaper innen fornybar energi. Første knoppskytingen er Green Norway.
Erverver Sola Strand Hotel.
Investerer i Amon Maritime og Viridis Bulk Carriers. Selskapene skal pionere det grønne skiftet i shipping, med fokus på nullutslipp gjennom karbonfritt ammoniakk drivstoff.
Erklærer opsjon på kjøp av Farøy Brygge i Farsund.
Etablerer IRM Shipping sammen med IKM og Remøy. Selskapet kjøper fondet Global Shipholding II.
2019
Kaldnes Utvikling kjøper Borheimtunet i Færder og Skippergata 6 i Horten.
Global Ocean Technology (GOT) bygger rigghavn på Gismerøya i Mandal.
Mosvolds Rederi øker til eierandeler i 18 skip, inkludert 12 handysize bulkskip og fire kjemikalietankere.
Seagarden utvider fabrikken på Avaldsnes med en hypermoderne spraytørke.
2018
Kjøp av Kristinakvarteret og Storgata 20 i Tønsberg.
Kaldnes Utvikling erverver utviklingsportefølje i sentrum av Horten.
Etablerer Veste Entreprenør etter kjøp av Willy Andersen, Tønsbergs eldste entreprenør.
Farsund Resort selges av familien Selvaag. Eierselskapet døpes Glastad Skoger og andre skogeiendommer i Spind innlemmes.
Stor fest når Hotel Norge gjenåpner som Bergens storstue.
Glastad Games arrangeres på Farsund Resort.
Hotel Caledonien fyller 50 år og gaven kommer i form av en ferdigstilt totalrenovering.
2017
Lister Forvaltning etableres og selskapet overtar forvaltning av eiendommene til Njord Securities, Glastad Farsund og eksterne eiendomsbesittere.
Etablerer Global Ocean Technology (GOT) sammen med Leif Hubert (GOT kjøper året etter verftet Båtservice i Mandal).
Genomar Genetics selges til EW Group.
Etablerer Team Hotels. Ny aktør innen drift av hoteller (som blir til kjeden HEIMR Collection i 2019).
Pioneren Norwegian Outlet Vestby selges til VIA Outlets.
Kjøper Teaterkvartalet i Kristiansand sammen med KNAS. Kulturhus og leilighetsprosjekt.
Erverver 54% av Thon Hotel Kristiansand.
Hotel Victoria i Stavanger overtas.
2016
Kjøpesenteret Amfi Farsund åpnes. Prosjektet har vært under utvikling siden 2010.
Etablerer Farsund Retail Holding innen butikkdrift.
Åpner Norwegian Outlet Rogaland og investerer i S5 i Ålgård sentrum.
Kjøp av Kaldnes AS med stor eiendomsportefølje i Tønsberg bestående av Hotell Klubben, Slottsfjellskolen, Stensarmen og Kaldnes Vest.
2015
Investerer i Molofeed som arbeider med å erstatte levende startfor til akvakulturindustrien med mikroenkapsellert for.
Kjøper Brøvigs hovedkontor og Sjømannshjemmet i Farsund. Eiendommene legges i Glastads Samlinger som skal eie objekter med spesiell historisk verdi.
2014
Trac Group etableres. Leverer Business Services inkludert regnskapstjenester.
Det amerikanske firmaet Transhield Inc. (Glastad 25% eierandel) selges etter eierskap i nesten 20 år.
Blir hovedeier i Genomar etter utkjøp av Fred. Olsen. Selskapet utvikler verdens ledende avlsstamme av tilapia på Filippinene. Endre Glastad flytter til Singapore i seks måneder for å følge opp prosjektet.
2013
Etablerer Njord Shipping som utvikler og forvalter shippingprosjekter.
2012
Norwegian Outlet Vestby åpnes, Norges første Outlet Village.
2011
Børsnotering av Norway Royal Salmon (NRS).
2009
Første investering i Seagarden Group (økes til majoritet i 2017). Produsent av marine ingredienser og helsekost fra egen fabrikk på Avaldsnes.
Investerer i eiendommer på Farøy i Farsund. Fokus er bobilcamp og boligutvikling.
2008
Endre går inn i styret i Farsunds Avis, senere Lister24. Familien har vært aksjonærer siden etableringen i 1889.
Kjøp og utvikling av hyttefeltet Støa ved Loshavn i Farsund.
Tilbakekjøp av Rederiet Hotell, tidligere hovedkontor for Mosvold Rederi.
Kjøp av Reymertgården som blir ombygget til hotell og sammenføyd med Rederiet.
2007
Investerer i Sparebanken Pluss i Kristiansand, senere Sparebanken Sør. Endre Glastad går inn i forstanderskapet.
2006
Investerer i Norway Royal Salmon. Prosess med å utvikle salgsselskapet til et ledende oppdrettsselskap starter.
2005
Njord Group etableres i Oslo (som Castelar Corporate Finance). Meglerhus og investeringsrådgiver som etter hvert blir en ledende aktør innen eiendomssyndikering.
Investerer i Trapia som driver med oppdrett av tilapia i Malaysias regnskog.
Kjøp av Skrubbodden i Kragerø for utvikling av leiligheter (første byggetrinn leveres i 2008 og andre byggetrinn i 2021).
2004
Søppelforbrenningsselskapet Energos går konkurs.
Tarald A. Glastad går bort og Endre T. Glastad overtar ledelsen av selskapet.
Ny strategi med fokus på eiendom, finansielle tjenester, sjømat og shipping.
London-kontoret legges ned etter 20 år. Organisasjon innen venturekapital legges ned.
2003
Blir majoritetsaksjonær i Magtech som utvikler magnetisk voltage boostere for smart styring av strømnettet (selskapet selges i 2016 etter mye arbeid og kapitalbruk).
2000
Mosvold Farsund deles mellom grenene Glastad og Mikalsen. Neste generasjon, Endre og Sigrid Glastad, begynner å jobbe i Glastad Holding.
Corvis Corporation børsnoteres med en verdsettelse på USD 27 milliarder. Selskapet utvikler teknologi for fiberoptiske nettverk, men har ikke omsetning. På topp er Glastads eierandel verdt NOK 2,6 milliarder, men man er låst i en lock-up. Da dot com-boblen sprekker faller kursen fra 114 til to på ett år.
 

Historisk tidslinje — Mosvold og Samuelsen

Årstall Mosvold-arven Samuelsen-arven

1997

Kjøp av Hotel Norge i Bergen og Hotel Caledonien i Kristiansand med lang leieavtale til Radisson SAS Hotels.

 

1996

Gåseholmen i Farsunds havnebasseng fylles ut og bebygges med næringseiendom og leiligheter. Nytt hovedkontor for Mosvold Farsund etableres her.

Første investering i Energos som etablerer små og effektive søppelforbrenningsanlegg (etter store investeringer går selskapet konkurs i 2004).

 

1990

Selskapets aktiva når NOK 3 milliarder der Hafslund Nycomed og Norsk Data utgjør de største postene. Rederiet driver en flåte på 1,7 millioner dwt, herav 15 mellomstore tank- og bulkskip.

Mega Borg eksploderer i Mexicogulfen.

Mosvold Farsund etablerer kontor i Oslo (overtas senere av Glastad Capital).

 

1989

Satsing på dykkerskip ved kjøp av tre DSVer.

 

1988

Rederiet opererer ni skip på til sammen 800.000 dwt.

Samuelsens Rederi selges til Mosvolds Rederi.

1985

Flåten overføres til Mega Pacific (Hong Kong) og skipene får prefikset «Mega».

Børsnotering av A/S Gambit, der Brøvig og Mosvold samler sine investeringer innen borerigger og supplyskip.

 

1984

Etablerer Teknoinvest sammen med Tharald Brøvig (Norges første venture capital forvalter gjør over de neste 30 årene nesten 60 investeringer fordelt på åtte fond).

 

1983

Tarald Glastad flytter til London og etablerer Mosvold (UK) Ltd. Selskapet har bl.a. befraktningen for gruppens flåte (kontoret består frem til 2004).

Investerer i Hafslund Nycomed og blir etter hvert største aksjonær (siste aksjer selges i 1996 med god fortjeneste).

 

1979

Etter konkursen i Tandberg Radiofabrikk ble boet kjøpt av aksjonærene bak Norsk Data og senere delt i Tandberg Data og Tandberg ASA (siste aksjer i Tandberg Data solgt i 2007).

 

1978

Mega Pacific etableres i Hong Kong og Terje Mikalsen flytter dit. Selskapet skal fokusere på forretningsmuligheter i Asia innen shipping og investeringer.

 

1977

Shippingkrise og alvorlige likviditetsproblemer. Sitter ved årsslutt kun igjen med Moshill, Mosbrook og part i Moslane.

 

1976

Moshill (117.000 dwt) leveres fra Mitsui. Skipet er svært avansert med datastyrt maskinrom, Norcontrols navigasjonssystem og ny korrosjonskontroll.

 

1975

Eier 44% av Noratom-Norcontrol i Horten. Selskapet blir kjøpt av Kongsberg Våpenfabrikk under shippingkrisen i 1978.

 

1973

Toppår i shippingmarkedet, men rederiet investerer for mye i to nye kontraheringer og innbefraktninger.

Rederiet går inn i offshore og tegner andeler i fem borerigger, for det meste gjennom Stavanger Drilling (bl.a. Alexander Kielland). Offshore blir firmaets største investeringsområde.

 

1971

Kjøp av galeasen Adella fra 1863 (tidl. Misjonær Skrefsrud og Gidske). Seilskipet restaureres de neste 10 årene (kondemneres 2021 etter 50 år i familiens eie).

MT Løvdal, det siste av Samuelsens Rederi sine skip, selges.

1970

Kontraherer malmskipet Mosbrook (83.000 dwt) ved Mitsubishi.

Tarald Glastad gifter seg med Sissel Samuelsen, datter av skipsreder Victor Samuelsen.

 

1969

Tarald Glastad går inn i Mosvolds Rederi og Andrew Glastad trapper ned. To år senere går Taralds svoger Terje Mikalsen også inn i firmaet.

 

1967

Første investering i Norsk Data der Mosvolds Rederi blir majoritetsaksjonær (vannes over tid ut til høye verdsettelser og siste aksje selges i 1992. Selskapet var en pioner innen norsk datateknologi, men ble utkonkurrert av PC-en).

 

1965

Mosvolds Rederi har eierandeler i 10 skip kontrollert av familien.

 

1964

Kristiansand Dyrepark stiftes med Mosvoldfamilien som hovedaksjonærer.

 

1963

Rederiet kontraherer tankskipet Moster (70.000 dwt) på Mitsui. Ved levering er skipet det mest moderne og teknisk avanserte i den norske handelsflåte.

 

1960

Bulkskipene Moshill og Mosdale (25.000 dwt) blir kontrahert ved Mitsubishi (begge blir i 1967 bygget om til å kunne kombineres med bilfrakt).

MT Løvdal (19.250 dwt) døpes ved Marinens Hovedverft i Horten.

1958

Nytt hovedkontor i Farsund tegnet av Thilo Schoder står klart.

 

1956

Martin Mosvold dør, 80 år gammel. Konsernet deles mellom de fire familiegrenene Mosvold, Udjus, Haanes og Glastad. Andrew S. Glastad overtar ledelsen av Mosvolds Rederi i Farsund.

 

1954

M/T Mosborg kjøpes og blir de neste åtte årene en god forretning.

 

1953

Ceylon Shipping Lines begynner på Sri Lanka.

 

1952

Sobel Hanskefabrikk i Lyngdal innvies (solgt i 1975).

Fibofabrikken i Lyngdal etableres (solgt i 1987).

 

1950

Norsk Wallboardfabrikk på Vennesla åpnes (solgt i 1987, og heter i dag Huntonit).

 

1948

Sjøassuranseselskapet Neptun stiftes (solgt i 1986).

Skadeforsikringsselskapet Norrøna etableres (solgt i 1967).

 

1947

Mosvold Ethiopia startes opp. Omfattende virksomhet med handelshus, møbelfabrikk og 450 ansatte (selskapet ble nasjonalisert i 1975).

 

1945

Fruktskipet Mosdale skaper historie ved å krysse Atlanteren 96 ganger under andre verdenskrig, mer enn noe annet skip (se boken Lykkelige Mosdale).

Investerer i Westermoen (blir senere solgt til Båtservice, i dag GOT).

 

1944

 

DS Løvstad gjennomfører en av krigens største redningsaksjoner. Skipet, ført av Young Samuelsen, gikk i konvoi i det Indiske Hav da Al Madina med over 1000 mann ombord ble torpedert av en japansk ubåt og sank. 814 personer ble reddet om bord på Løvstad.

1940

Mesteparten av flåten overtas av Nortraship under andre verdenskrig. To fruktskip under bygging på Kaldnes tas av tyskerne. Bare tre tankskip og to fruktskip overlever krigen.

 

1938

Mosvold Line starter opp med fruktlinje mellom California og Europa.

Martin Mosvolds datter Jennie gifter seg med økonomisjefen i konsernet, Andrew Glastad.

 

1937

Overtar Kristiansands Dampskipsselskap (KDS) og kontraherer Skagerak 1 (driver de neste 30 årene fergetrafikken mellom Kristiansand og Danmark med syv ferger. Rederiet blir solgt til Fred. Olsen i 1968 og senere videre til Color Line).

 

1936

Kjøper Mandal Stål (bedriften vokser de neste seksten årene fra 40 til 180 ansatte. Solgt i 1965).

Victor Samuelsen gifter seg med Sigrid, datter av skipsreder Severin Larsen, Kopervik. Hennes mor Othilie kom fra handelsslektene Wiese og Krohn i Bergen.

1934

Mosvold kontraherer tankskipet Mosli (12.700 dwt), det første i verden med Maier-baug.

Overrettssakfører Victor Samuelsen etablerer som 4. generasjon rederi (eier de neste 37 årene til sammen syv skip).

1929

 

Hovedinteressent i Hølen Mek. Verksted i Larvik.

1927

Mosvolds Rederi etableres og kjøper de neste årene fire Anglo Saxon-skip, med lange certeparti tilbake. Kjøpene av Anglo Saxon-flåten fikk svært stor betydning for det sørlandske shippingmiljøet.

 

1923

Martin Mosvold blir rammet av markedsnedgang og går personlig konkurs.

 

1918

 

Samuelsen kjøper Lastad Træ og Cementfabrik, samt skog, sagbruk og trelastforretning i Fjotland.

1910

Martin Mosvold vender tilbake til Farsund og kjøper sin første skute. Stålbarken Sainte Anne omdøpes til Knygen (de neste 10 årene kjøper han åtte skip, med stor suksess under første verdenskrig og jobbetiden).

 

1907

Martin Mosvold starter egen entreprenørvirksomhet i Chicago.

 

1904

 

Jens Samuelsen etablerer Samuelsen & Olsens Rederi sammen med Benjamin Olsen (de kjøper i løpet av 25 år til sammen 20 stålbarker, deretter dampskip, hver med sin interessante historie).

1894

Martin Mosvold reiser fra Lista til Chicago og starter som trappesnekker.

Jens Samuelsen fører Nesheim, deretter Catharina, begge eid av hans svigerfar (seiler hurtigseileren Catharina på Java, Australia og Afrika i over 10 år uten å komme hjem til Norge).

1893

 

Jens Samuelsen gifter seg med Karoline, datter av skipsreder J M Jonassen (Jonassen eier åtte skip mellom 1879 og 1916 og kjøper flere skoger og gårder på Østlandet samt Fredrikstad Teglverk).

1892

 

Fører av Castelar som havarerer på Newfoundlandsbankene.

1885

 

Jens Tobias Samuelsen seiler på Amerika og de store innsjøer på seil- og dampskip (som sin far og farfar dro han til sjøs i 15-årsalderen og gikk deretter gradene til å bli kaptein).

1875

 

Tønnes A. Samuelsen er i løpet av 35 år reder for skipene Hassel, Liberte, Lister, Castelar, Thekla, Victor og Brunel.

1852

 

Får lospatent for strekningen Lindesnes-Egersund (blir senere overoppsynsmann for redningsstasjonene på den værharde Listerkysten, en stilling han betjener i 48 år).

1851

 

Tønnes slutter å seile i utenriksfart og blir korresponderende reder. Driver også fedregården Kåde samt handel og eksport av fisk og hummer.

1848

 

Sønnen Tønnes A. Samuelsen blir styrmann på brigg Hercules (som går flere turer i emigrantfarten bl.a. til New York. Blir senere fører av skonnerten Lata. Hans far Jens Tobias var deltaker i skipene).

1835

 

Kjøper galeasen Den gode Henriette og skonnerten Lata.

1826

 

Starter salting og eksport av sild fra Abelsnes.

1821

 

Kaptein Jens Tobias Samuelsen fra Lista kjøper sitt første skip De Tvende Brødre (med penger lagt opp fra kapervirksomhet under Napoleonskrigene, hvor han også ble tatt av engelskmennene og satt i prisonen).